Reisverslag en overpeinzingen

Inmiddels is het mijn 11e reisdag met dik 2000 kilometer op de teller.
Omdat het vandaag Woensdag is, is het WoW dag (woord op woensdag) en dus vanaf een andere dan de gewone KarinBlogt plek, een combi verhaal.
Reisverslag en wat overpeinzingen zijn een prima combinatie.

Reisverslag
Morgen verder als er een plan is, waren de laatste woorden van de vorige blogpost.

Tijdens de borrel gaf Mariska aan alleen verder te willen reizen. Ze wilde in een ander ritme reizen, rijden en vrijheid voelen om juist NIET te plannen. Prima, maar wel jammer ook, want alleen is maar alleen. Natuurlijk volgen we haar stappen en hebben afgesproken contact te houden en de FraSpaPo groepsapp te laten bestaan. Verder dus met z’n tweetjes, Antoinette en ik.
Om 9 uur afscheid genomen van Mariska en door naar Tordesillas.
Een heerlijke rit en redelijk vroeg in de middag aangekomen op de geplande camping El Astral op loop- en fietsafstand van het stadje.
Omdat we (na het betalen van best een stevig bedrag) de plekken wat krap en onhandig vonden, nog even gevraagd of we op gras mochten….een tientje per nacht meer. Dat hebben we niet gedaan, dan zou een overnachting 38 euro kosten….dat is niet leuk.
De middag lekker gelezen en gekletst.
Ook Antoinette is weduwe en dus hebben we het vaak over de mannen. De pijn van de rouw, het opkrabbelen en onze ervaringen als alleengaanden. Onder het genot van een lekker glas wijn natuurlijk. Zij is een zeer ervaren reizigster en heeft al veel verder en veel vaker rondgereisd. Ik leer dus elke dag weer iets nieuws. Daarnaast is het een topwijf met humor en ze is net zo gebekt als ik. Het gaat dus echt heel goed samen.

De rustdag eerst naar Tordesillas gefietst (Skip lekker in de koele Karinvan achtergelaten). Oeh, een markt (en een nieuwe broek) maar verder niet veel bijzonders.
De nodige handelingen, die je moet doen als camperaar, verricht en ons verbaasd over de onvriendelijkheid van onze landgenoten. Onze Duitse overburen en de Engelse achterburen waren stukken vriendelijker en spraakzamer. Die hebben ook van ons de eerste zelfgemaakte Happy Stones met hun camper erop van ons gekregen.
Serieus, bij de meeste Nederlanders kan er geen Goedemorgen vanaf (terwijl ze altijd even kijken naar het kenteken). Waarom??

Vamenos
Vanaf Tordesillas was het nog 275 kilometer naar Chaves, het startpunt van de N2 route.
We spraken af de langste (maar mooiste) route van 3 uur en 17 minuten te nemen.
Bij het wegrijden kreeg ik al het gevoel dat vandaag niet mijn beste reisdag zou worden. Soms heb je dat, dan krijg je er geen plezier bij, wisselende snelheden, net te laat schakelen en verkeerde afslagen nemen. Daarbij ook Skip die qua darmgesteldheid even wat minder wil en dus moet er wat vaker gestopt worden voor een extra rondje.
Een prachtige route met vele vergezichten en een lege weg. Onderweg een heel gekke supermercado waar we stopten omdat Antoinette een soort geduwd werd door een vette vrachtwagen. Daarna nog even een lunchstop en natuurlijk reed ik (als voorrijder) verkeerd. Een half uur omrijden, waarbij ik erachter kwam dat de koelkast niet dicht was en er een kastje klpperde. Uiteindelijk reden we de camperplaats van Chaves op.
Een groot grasveld bij het hostel waar we morgen ook nog een dagje blijven staan om de stad beter te bekijken.
Vanmiddag ons N2 paspoort (foto) opgehaald en het eerste stempeltje erin gekregen. En natuurlijk een bakkie koffie met een Pastel de nata bij een echte kleine bar. (3 euro voor 2 koffie en het pasteitje en om je nog jaloerser te maken….diesel kost 1,20 euro)
Ik heb de Google translate app op de telefoon en probeer dus zoveel mogelijk in het Portugees te converseren.

De N2
Voor diegenen die niet weten wat we gaan doen. De N2 is een soort route 66 die loopt van Chaves naar Albufera. Aan de hand van het boek met de camper door Portugal van Tina Reinders, gaan we deze weg van tuim 700 kilometer afrijden en overal waar wat te zien is even stoppen. Fietsen op sommige stops en de tips volgen. Het boek is de leidraad. In de dorpen aan de N2 kun je op verschillende plaatsen een stempel in je N2 paspoort halen. Hoe leuk is dat?

Ik heb echt het gevoel dat de reis vandaag begonnen is, genieten in de zon, lekker eten en de toerist uithangen.

Overpeinzingen (WoW)
Bij alle stappen die ik zet, denk ik met weemoed aan mijn keukentafellief. Wat had hij hiervan genoten. Als ik achter het stuur kruip van de KarinVan realiseer ik me ook elke keer dat ik het goed doe in mijn uppie en dat ik een ongelofelijk wijze keuze gemaakt heb om deze KarinVan te kopen. Dubbel gevoel, maar het genieten heeft echt de overhand. Zeker omdat ik een reismaatje heb waarmee je alles samen beleeft. Elkaar helpen (met de code van de slagboom, een technisch knutseltje of achteruitrijden en inparkeren),

Het avontuur is begonnen en we gaan er met volle teugen van genieten.

Oh en die shagerijnige Hollanders die te beroerd zijn om een woord tegen ons te zeggen, wens ik een lang en gelukkig leven toe. Wacht maar tot je er alleen voorstaat!

4 reacties op “Reisverslag en overpeinzingen

1. Herkenbaar volk, die Ollanders. Klitten wel bij elkaar en afgeven op koud water bij de afwas, maar contact ho maar. Gelukkig zijn Portugezen meestal goed te pruimen en anders t eten wel! Goede reis en ben benieuwd. Zondag heel vroeg vliegen we over Portugal naar Fuerteventura. Zal zwaaien 🤗

2. Je mag trots op jezelf zijn karin .
    En die herinneringen zijn ook weer heel mooi en dierbaar .
    We missen je wel hoor in ons kluppie xx